lottas.blogg.se

Jag är en tjej i mina bästa år. Är sambo och 2-barnsmor till 2 tonåringar. Älskar att läsa andras bloggar och ville göra en egen. Lägga ut bilder och recept med mera. Jag kommer kanske inte skriva varje dag, utan när lusten infaller. Jag har en sjukdom som heter MS. Tyvärr finns det inget botemedel ännu. Men jag har bra bromsmedicin. Kommer nog skriva även om detta ibland!

Tomat och skinkgratäng

Kategori: Recept

  • 400 g skinka (rökt eller kokt)
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 800 g tomatkross
  • 3 msk tomatpuré
  • 1 msk basilika (torkad)
  • 1 tsk sambal oelek
  • 2 mozzarella
  • 1 krm salt
  • 1 krm svartpeppar (nymald)
  • 1 msk rapsolja
  • Pasta
1. Sätt ugnen på 200°C. Koka pastan enligt instruktionerna på paketet.
2. Strimla skinkan i tunna skivor och lägg i en ugnsfast form. Hacka lök och vitlök i små bitar.
3. Hetta upp olja i en stekpanna och fräs löken mjuk.
4. Blanda ner tomatkross, tomatpuré, basilika och sambal oelek. Salta och peppra. Låt puttra några minuter. Häll sedan såsen över den strimlade skinkan.
5. Avsluta med att skiva mozzarella och lägg ovanpå skinkan och tomatsåsen.
6 .Ställ in i ugnen ca 10 minuter.
7. Servera tillsammans med den kokta pastan!

Kommentarer

  • Carola (Stolt Mamma till sju) säger:

    Å så gott det där lät, måste provas helt klart :)

    2012-10-16 | 20:51:03
    Bloggadress: http://blogg.alltforforaldrar.se/mylovleykids
  • tess säger:

    Ja får tacka så mycket... och ja jag tycker mycket om den stämpeln jag med.... den har jag använt mycket.

    2012-10-19 | 07:52:43
    Bloggadress: http://tess701.blogg.se

Kommentera inlägget här: