lottas.blogg.se

Jag är en tjej i mina bästa år. Är sambo och 2-barnsmor till 2 tonåringar. Älskar att läsa andras bloggar och ville göra en egen. Lägga ut bilder och recept med mera. Jag kommer kanske inte skriva varje dag, utan när lusten infaller. Jag har en sjukdom som heter MS. Tyvärr finns det inget botemedel ännu. Men jag har bra bromsmedicin. Kommer nog skriva även om detta ibland!

Enkel Coq Au Vin (kycklinggryta)

Kategori: Recept

900 gr kycklingfilé
smör
1/2 tsk salt
2 krm svartpeppar
100 g rimmat sidfläsk
2 msk vetemjöl
4 dl vitt vin
3 dl vatten
2 morötter i bitar
1 hönsbuljongtärning
2 msk honung
3 pressade vitlöksklyftor
2 tsk timjan 
2 gula lökar
3 dl matlagningsgrädde

Till servering:
färsk timjan
kokt potatis

Gör så här:


1. Bryn kycklingdelarna i omgångar i smör och lägg över dem i en gryta. Salta och peppra kycklingen. Strimla fläsket, fräs det och lägg över i grytan.
2. Strö över mjölet och rör om och späd med vinet samt vatten och koka upp. Tillsätt buljongtärningen, honung,  vitlök och kryddor. Koka grytan på svag värme under lock cirka 40 minuter.
3. Skala under tiden löken och morötterna.  Bryn löken smör.
4. Lägg ner lök och morötter i grytan efter halva koktiden. Häll i grädden och smaka av grytan med salt och peppar och strö över färsk timjan.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: